Akademia Skutecznych NGO
AKADEMIA SKUTECZNYCH NGO
Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju i Promocji Podkarpacia „Pro Carpathia” realizuje projekt AKADEMIA SKUTECZNYCH NGO współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego
Działanie FERS.04.12 Wsparcie NGO w zakresie usług publicznych i współpracy
Lider projektu: Ośrodek Promowania i Wspierania Przedsiębiorczości Rolnej w Sandomierzu
Partner projektu: Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju i Promocji Podkarpacia „Pro Carpathia”
Okres realizacji projektu: 01.01.2025-31.12.2026
Wartość projektu: 1 599 336,00 zł
Dofinansowanie ze środków europejskich 1 319 772,07 zł
Wkład własny: 48 000,00 zł
Cel projektu: zwiększenie równego i szybkiego dostępu do dobrej jakości, trwałych i przystępnych cenowo usług oraz budowa i rozwój potencjału instytucjonalnego NGO, poprzez objecie wsparciem w obszarze edukacja i kształcenie 400 przedstawicieli organizacji pozarządowych z woj. świętokrzyskiego i podkarpackiego (300 kobiet i 100 mężczyzn) ze 140 NGO do 31.12.2026 r.
Grupa docelowa: 140 NGO (w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego) z województw świętokrzyskiego i podkarpackiego, delegujące 400 przedstawicieli tj. członków organizacji, pracowników i wolontariuszy.
Zaplanowane zadania w ramach projektu:
- Diagnoza potrzeb rozwojowych NGO: diagnoza dla 140 NGO i 400 przedstawicieli oparta będzie na metodzie Balanced Scorecard, SWOT oraz DISC. Na podstawie diagnozy opracowane zostaną kierunki rozwoju NGO oraz dobrany zakres wsparcia doradczo-szkoleniowego, który bezpośrednio przyczyni się do podniesienia kompetencji przedstawicieli NGO. Końcowym efektem będzie dla każdego NGO będzie analiza strategiczna dla NGO oraz raport DISC dla każdego uczestnika.
- Wsparcie przedstawicieli NGO w zakresie realizacji celów z perspektywy finansów: w ramach zadania przewidziano doradztwo specjalistyczne z obszaru finansów w zależności od zdiagnozowanych potrzeb (średnio 10 h na przedstawiciela NGO). Planowany zakres tematyczny doradztwa: planowanie działalności odpłatnej lub gospodarczej, podstawy prawne rachunkowości, księgowość w NGO, deklaracje podatkowe, sprawozdania finansowe, rozliczanie projektów, planowanie finansów i budżetowanie, fundraising, zakres odpowiedzialności zarządu, inne wynikające z diagnozy
- Wsparcie przedstawicieli NGO w zakresie realizacji celów z perspektywy odbiorców usług: w ramach zadania przewidziano przeprowadzenie jednodniowych szkoleń(6*45 min) dla 400 przedstawicieli NGO. Zakres tematyczny szkoleń wynikać będzie z przeprowadzonej diagnozy potrzeb rozwojowych i koncentrować się będzie wokół kompetencji związanych z działaniami na rzecz swoich odbiorców i komunikacji z otoczeniem. Planowana tematyka szkoleń: wystąpienia publiczne, animator działań edukacyjnych, warsztaty innowacyjności, media społecznościowe, WordPress i SEO, wykorzystanie sztucznej inteligencji, inne wynikające z diagnozy.
- Wsparcie przedstawicieli NGO w zakresie realizacji celów z perspektywy procesów wewnętrznych: w ramach zadania przewidziano doradztwo specjalistyczne z obszaru procesów zewnętrznych w zależności od zdiagnozowanych potrzeb (średnio 10 h na przedstawiciela NGO): analiza zapisów statutów, tworzenie polityki rachunkowości, tworzenie regulaminów zakupu towarów i usług, regulaminy wynagradzania i oceniania pracowników, tworzenie programów rozwoju wolontariatu, wymogi prawne dot. funkcjonowania NGO, obowiązki płatnika i podatników w zakresie rozliczania umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych, dyrektywa sygnaliści, RODO, dostępność dla osób z niepełnosprawnościami, inne wynikające z diagnozy
- Wsparcie przedstawicieli NGO w zakresie realizacji celów z perspektywy rozwoju: zadanie koncentruje się na wsparciu szkoleniowym (rozwój kompetencji IT i kompetencji zarządczych w organizacjach- good governance). W ramach zadania przewidziano przeprowadzenie jednodniowych szkoleń (6*45 min) dla 400 przedstawicieli NGO oraz szkolenie „Metodyka zarządzania PM2” w formule on -line (24*45 min). Planowana tematyka szkoleń jednodniowych: sposoby radzenia sobie ze stresem, inspirowanie i budowanie zaangażowania, budowanie relacji ze współpracownikami, komunikacja w zespole, negocjacje, inne wynikające z diagnozy
- Wyjazdy studyjne, uczenie się przez dobre praktyki: w ramach zadania zaplanowano organizację 4 trzydniowych wyjazdów studyjnych dla Uczestników projektu. W trakcie wizyt uczestnicy spotkają się z przedstawicielami wybranych organizacji, których działalność może służyć jako przykład dobrych praktyk. Uczestnikom zostanie zapewniony transport, zakwaterowanie (2 noclegi), całodzienne wyżywienie (3 dni) oraz materiały szkoleniowe.
Rezultaty projektu
- 140 organizacji pozarządowych (w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego) zostanie objętych wsparciem w projekcie
- 400 przedstawicieli organizacji pozarządowych zostanie objętych wsparciem w zakresie świadczenia usług społecznych
- 360 przedstawicieli organizacji pozarządowych nabędzie kompetencje w zakresie świadczenia usług społecznych
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Informacja
Zgodnie z § 3 punkt 5. umowy o dofinansowanie projektu nr FERS.04.12-IP.04-0017/24 informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
- poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub na adres Instytucji Pośredniczącej: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Al. Ujazdowskie 1/3, 00-583 Warszawa;
- skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.